Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Laatste verhaal (snik)

We zijn alweer 4 dagen thuis en het is (helaas!) tijd voor een afrondend verhaal.

De laatste dagen in Azie hebben wij nog een hoop gedaan en gezien. Na 5 jaar hebben we opnieuw Wei Che gezien. Wei Che komt uit Taiwan en werkt nu in China. We hebben hem 8 jaar geleden in Australie ontmoet en hij heeft ons 5 jaar geleden nog in Nederland bezocht. We zijn door hem uitgenodigd in de stad waar hij woonde (2 uur buiten Guangzhou). Inmiddels was hij niet langer student en reiziger, maar had hij een goede baan als verkoper. En in China betekent dat o.a.: een eigen chauffeur. Met Wei Che en zijn chauffeur hebben wij twee dagen rondgereden. We zijn heerlijk in de watten gelegd: duur hotel (het mooiste waar wij deze reis geslapen hebben), gezellige en lekkere etentjes, shopping en sightseeing en toen was het jammer genoeg alweer tijd om naar Hong Kong te gaan.

In Hong Kong hebben wij herinneringen opgehaald aan ons eerdere bezoek 7 jaar geleden. We hebben heel veel rondgelopen om zoveel mogelijk nog eens te bekijken. Ook was het weer deze keer goed genoeg om met de tram naar de Victoria Peak te gaan. Vanaf dat punt hebben we mooie foto's van de stad kunnen maken.

Daarna moesten we vroeg op om naar Londen te vliegen, een vlucht van 12 ½ uur. Daar was vorige week net een staking van de Londense metro aan de gang. Wat een timing. Gelukkig reden er nog twee van de vele metrolijnen en met die lijnen hebben we geprobeerd zoveel mogelijk van Londen te zien. Dat betekende veel, heel veel lopen! We hebben erg mooie dingen gezien (Buckingham Palace, de Big Ben, Trafalgar Square, Notting Hill etc.), maar het was tegelijkertijd ook wel wennen om weer in Europa te zijn. Het was koud, regenachtig en wat een prijzen! Al helemaal als je net uit Azie komt... Tel daarbij op onze jetlag en wat versufte wandelgang....

Over prijzen gesproken, iedereen vraagt zich natuurlijk af hoe het met ons budget is gegaan. Oftewel: wat kost nou zo'n reis? Nou, met ons budget is het best redelijk verlopen. We zijn er wel overheen gegaan, namelijk € 11 per dag. Londen niet meegerekend, zijn we 155 dagen (!) weggeweest en hebben samen € 7990 opgemaakt. Per persoon hebben we dus voor € 3995 een dikke vijf maanden kunnen rondreizen. We hadden op iets minder gerekend, maar we hebben geen spijt dat we dingen zo gedaan hebben als we ze hebben gedaan. Het allerbelangrijkste, we hebben echt een supertijd gehad! Voor wie zelf zo'n reis overweegt, bij de genoemde bedragen komen nog de prijzen van de retourvlucht, inentingen en eventueel: het doorbetalen van je vaste lasten, zoals je huis.

Nou en dan is het nu tijd om af te ronden. We willen iedereen heel erg bedanken voor de leuke reacties en hopen dat jullie veel plezier hebben beleefd aan het meebeleven van onze reis. We zullen nog wat filmpjes op de site zetten, dat was ons de laatste weken niet meer gelukt.