Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Eerste indrukken China

Pas een week in China en we hebben al zoveel moois gezien. Eergisteren hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we vanuit Dali een aantal omringende dorpen gaan bekijken. Onderweg zijn we tig keer gestopt om de prachtige rijstvelden te fotograferen. Op de veldenwaren Chinese boeren, vooral vrouwen, bezig met het oogsten van de rijst. Een prachtig gezicht, al die kleurig geklede vrouwen op een rij.

Het plukken van de rijstplanten is echt een groepsbezigheid. De vrouwen kletsen wat af, terwijl ze de planten plukken en met een touwtje bij elkaar binden. De kinderen spelen ondertussen een paar meter verderop. Aan de rand van de velden wordt gegeten en zitten (oude) mannen sigaretten te roken.

De Chinezen blijken heel toegankelijke mensen. In de winkels in Kunming werden hele verhalen tegen ons verteld in het Chinees. Hier bij de rijstvelden kregen we sigaretten aangeboden en in de dorpen worden we verbaasd, maar vrolijkteruggegroet als we ' hallo' in het Chinees tegen voorbijgangers zeggen.

Engelssprekende Chinezen zijn nog steeds een uitzondering, maar met wat humor, uitbeeldingskracht en ons kleine vertaalboekje, redden we ons prima. Ook het Chinese eten valt ons mee. Het lekkerste eten krijg je hier op de meest onverwachte plaatsen, namelijk in de kleine donkere smoezelige restaurantjes waar de lokale bussen stoppen. Voor 10 yuan (1 euro) kun je daar je bordje laten volscheppen met 3 of 4 heerlijke plaatselijke gerechten. En voor die prijs krijg jeer ook nog een apart kommetje dampende rijst bij.

Niet alleen de Chinezen, het eten, maar ook de natuur heeft ons positief verrast. We hebben de afgelopen dagen vooral door bergachtig gebied gereden en de groen begroeide, hoge bergen zijn echt overweldigend. Onderweg hebben we prachtige ouderwetse Chinese dorpen gezien, met glooiende daken en mooie muurschilderingen. Langs de weg lopen op sommige plaatsen nog buffels. Vandaag hebben we zelfs yaks gezien! Ook zie je oude vrouwen in verschillende klederdrachten. Op hun rug dragen ze vaak grote, zwaremanden. Wat een tegenstellingen allemaal, als we dat vergelijken met een moderne stad als Kunming. In Dali zagen we ook een high design tempel. Bij de ingang waren twee flatscreens ingebouwd... Daarvoor zaten allerlei jongeren op banken naar een film te kijken. Dat is dan weer op en top modern.

Tot zover onze eerste indrukken van China. We zijn nu in een dorp met de sprookjesachtige naam Shangri-la. De film ' The lost horizon'is hier opgenomen.