Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Shangri-la en de Tiger Leaping Gorge

Zo, net de was weggebracht, een douche genomen en eindelijk frisse kleren aan. Na bijna een week in dezelfde broek te hebben rondgelopen, een verademing! Een week dezelfde kleren aan, is niet echt iets voor ons (niet voor Remco en nog minder voor mij). Het begon allemaal een week geleden, in Shangri-la. Daar was het zo koud (Shangri-la ligt op 32oo meter hoogte, vlakbijTibet) dat we genoodzaakt waren onze lange broek en fleecetrui uit de tas te halen. Na bijna 4 maanden non-stop hitte (met afe n toe een regenbuitje), een rare gewaarwording om het zo koud te hebben...

We hebben zo'n 3 dagen doorgerbracht in het koude, maar mooie Shangri-la. Het nieuwe centrum stelt niet zo veel voor, maar de oude stadskern - waar we sliepen-is heel gezellig. 's Ochtends en 's avonds loopt iedereen goed ingepakt (velen zelfs met mutsen) rond. s Avonds wordt er gedanst op het marktplein. Dat is echt heel mooi om te zien. Jong en oud, met en zonder traditionele klederdracht danst met elkaar in een grote kring.

Het oude centrum heeft prachtige oude gebouwen, gezellige cafeetjesen isook nog eens prachtig verlicht 's avonds. En - iets unieks in China- is niet overspoeld met Chinese toeristen. Even lekker bijkomen dus in de bergen. Daarna door naar onze volgende lichamelijke uitdaging: de Tiger leaping Gorge, oftewel een wandeling van18 km door de bergen. Niet echt ongevaarlijk, want je loopt over smalle paden met daarnaast superdiepe kliffen, maar ooo wat mooi.... We hebben drie dagen over de tocht gedaan.

Op de eerste dag vertrokken we vrij laat (om half twee 's middags) en zijn we zo'n 2 1/2 uur omhoog geklommen, met als einddoel het Naxi Family Guesthouse. Voor de meeste wandelaars is dat guesthouse niet meer als een drinkstop (zodra de familie je het erf op ziet lopen, komen ze al met verse thee aanrennen), maar wij besloten er te blijven slapen.

Twee nachten zelfs, zo mooi gelegen vonden we het guesthouse. Dag twee was dus een relaxdag. Beetje kaartenen kletsen met de andere wandelaars. Daarna vroeg vertrokken en op weg naar het eindpunt van de wandeling: Tina's guesthouse. Met wat stops tussendoor, hebben we daar een volle dag over gedaan. De wandeling was echt een superervaring, hopenlijk brengen de foto's een beetje over van al het moois wat we hebben gezien...

Vanochtend zijn we met de lokale minibus terug naar het startpunt gereden, hebben we onze bagage opgehaald en zijn we weer verdergereisd naar Lijiang. Hier waren we al eerder en dus: bekend terrein. En gelukkig ook: een fijne temperatuur.

Avond in Lijiang:

Jeroen

Wooooooow wat ziet dat er vet uit!
Ik wil oook naar CHina!!!

Geniet nog even de laatste twee weekjes in Azie!
't Vliegt voorbij!

Jeroen

Martin Gerritse

Hallo daar !!! De foto's en de verhalen zijn weer geweldig, fijn dat jullie het nog steeds zo naar jullie zi hebben. Vel plezier ee laatste weekjes, het aftellen gaat straks cht beginnen. Vind het stiekm ook wel weer gezellig wanneer jullie weer trug zijn. Groetjes Martin

Miranda, Arjan en Tim

Hello!!!

Wow, waanzinnig mooie foto's!!!!!!
Ik heb gehoord dat Chinezen niet erg vriendelijk en behulpzaam zijn, maar dat valt dus reuze mee als ik jullie verhaal zo lees!

Kan me goed voorstellen dat jullie met gemengde gevoelens naar de terugtocht toeleven. Enerzijds heerlijk om weer terug naar eigen huis te gaan en weer familie en vrienden te zien, maar anderzijds beleven jullie nu zoveel en dat gevoel van vrijheid.....

Nou ja... plannen jullie over 5 jaar een mooie reis door Zuid-Amerika. Heb je weer wat om naar uit te kijken..

But for now.. geniet er nog lekker van!!!!!!!!!

Veel liefs uit Dronten, Arjan, Mi en Tim

Stefan

Hoi Remco en Kyra,

Fijn dat ik jullie reis van een afstand mag meegenieten.

José van Willem vraagt of jullie eventueel 30 Hong Kong Dollar kunnen meenemen. Dat hebben hun bij hun geplande vakantie tussenstop enig te besteden.

Alvast bedankt,

Kyra

Hallo Stefan. Wij nemen wat Hong Kong dollars mee. In Hong Kong kun je wel niet zoveel met 30 Hong Kong dollars (3 euro), want het is er ontzettend duur...