Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Pennen, potloden en schriften

Hallo allemaal,

We zijn nu 14 dagen in Cambodja en hebben al heel wat mooie, gekke en soms ook (in onze ogen) vieze dingen gezien. Het is ongelooflijk hoe je idee van een land kan veranderen als je een land daadwerkelijk bezoekt. Maar ook hoe vaak je je mening over dingen bijstelt.

Wat ons het meest bezighoudt zijn de enorme verschillen tussen arm en rijk. Hoe zijn die ontstaan? Wat houdt die in stand? Kan de situatie ooit wijzigen en zo ja, wat is daarvoor nodig? In een land met enorm veel corruptie en feitelijk een éénpartij-systeem (Cambodja wordt geregeerd door een communistische partij) zijn die laatste vragen niet zo gemakkelijk te beantwoorden.

In ieder geval zien we hier ontzettend veel hulporganisaties aan het werk. Zowel in de toeristische centra als in de dorpen daarom heen. Ook wij wilden graag iets bijdragen en hebben daarvoor jullie hulp ingeroepen. We hebben van veel mensen een donatie ontvangen, waarvoor dank! Uiteraard zijn we meteen gaan bekijken hoe we dat geld konden besteden. Dat was (en is) nog niet zo gemakkelijk als gedacht. Waarom?

Om zomaar alles uit te delen aan mensen, zoals we in Birma deden, klinkt goed, maar het gevolg is dat mensen gaan bedelen en toeristen stees meer lastig vallen. Het is natuurlijk niet zo fijn dat toeristen worden gezien als een kadowinkel, maar erger is nog dat de locals zich ook afhankelijk gaan opstellen. We vinden het belangrijk dat de mensen zelf blijven knokken voor hun bestaan. Een losse donatie van een pen of potlood is bovendien niet meer dan een brandje blussen. We willen graag iets bijdragen aan iets duurzaams. Vandaar dat we wilden kijken of we het geld konden besteden aan een lopend project. Het is niet gemakkelijk om uit de vele hulporganisaties een keuze te maken. De grotere organisaties zijn geen optie, omdat ze enerzijds genoeg geld binnenkrijgen en we anderzijds hier met eigen ogen zien hoeveel geld zij verspillen (denk aan: hele dure, grote auto's, dure hotels én dikke salarissen voor de medewerkers van die organisaties). Dan heb je ook nog een hoop kleine organisaties die alleen zijn opgezet door mensen die op een gemakkelijke manier hun zakken (willen) vullen en niets voor de bevolking doen. Het is erg, maar in Cambodja zijn bepaalde 'goede doelen' opgezet als een soort toeristische attractie. Met name weeshuizen doen het goed, omdat westerlingen graag iets goed doen voor 'die zielige kindjes zonder ouders'. En zo gebeurt het dat bepaalde weeshuizen door busladingen met toeristen worden aangedaan, waarbij wordt aangedrongen op een (grote) donatie. Dat geld komt niet altijd goed terecht.

Gelukkig hebben we nu wel een goed doel gevonden waar we mee zijn gestart. We hebben vorige week namelijk geslapen in het guesthouse van een Nederlander met een hart van goud. Hij heeft de Cambodian Dutch Organisation opgezet en doet veel goed werk voor twee dorpen in de buurt van Siem Reap. Het meest positieve is nog wel dat hij de mensen van de dorpen echt erbij betrekt. Hij bouwt niet zomaar een school, maar eist dat de dorpsbevolking meebouwt. We zijn afgelopen week naar twee schooltjes geweest die hij heeft opgezet. We hebben daar pennen, potloden, schriften en schrijfpapier gebracht. De scholen waren die dag helaas gesloten (feestdagen), maar we hebben gelukkig wel nog een hoop kinderen uit het dorp gezien!

Met dank aan: Erik en Joyce, Wim en Esther, Shireen en Nick, Suzanne en Jeroen, Ingrid en Jac en Marlies hebben we voor € 135 aan schriften, pennen, potloden en schrijfpapier kunnen doneren. Daar kunnen ze voorlopig mee vooruit!
Laughing

(Met het geld van de andere donateurs gaan we weer een nieuw doel zoeken).

Sieglinde, Jurgen, Mirthe en Maure

Hey Remco en Kyra

Alweer tijdje geleden dat we stukje samen reisden. We houden leuke herinneringen over aan jullie, aan het indrukwekkende Birma. Wij sluiten ondertussen af in N-Vietnam. Dit is ons ongelooflijk goed meegevallen, vele hoogtepunten op een rij (Sapa, Halong Bay, Ninh Binh). Nu wat uitrusten in Maleisie.
We herkennen veel gelijkenis in jullie verhalen over Laos en Cambodja. Hopelijk is wonde ondertussen aan het genezen, we weten wat het is om geconfronteerd te worden met de povere medische voorzieningen in Laos (Mirthe ziek en naar hanoi moeten vliegen voor deftig ziekenhuis, alles in orde nu met haar).
En? Wat wordt vervolg? Nu ja, aangezien jullie vaak wijzigen is dit domme vraag :-)

Veel liefs
De Gentse Trotters

Wim en Esther

Hoi Remco en Kyra

Goed om te zien dat jullie zo goed om zijn gegaan met het gedoneerde geld.
Vind het wel erg dat er zoveel misbruik wordt gemaakt van de goedheid van de mensen. Hierdoor raken de mensen gefrusteerd en zullen ze een volgende keer wel twee keer nadenken voordat ze een donatie doen.

Nou nu maar weer op naar het volgende avontuur. Veel plezier daar.

Groetjes Wim en Esther en the kids

Jeroen

Aaah kijk... dat was precies iets waar ik ook mee zat! Al die toeristen creeeren zo'n enorme bedelcultuur. De laatste trek heb ik ook besloten dat ik daar niet aan bij wilde dragen (maar goed, die pistooltjes had ik toen al gekocht). Ik heb toen het dorpshoofd een donatie gegeven voor het dorp, omdat ik toch graag wel iets terug wil doen voor die gastvrijheid. Die dorpen krijgen verder helemaal niks terug van al die tours die er doorheen stormen.

Geweldig initiatief van jullie! Dit is echt zo'n nadenk-onderwerp-in-een-vierkantje voor in de volgende Lonely Planet-editie!