Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Laatste dagen Thailand

Hallo allemaal!

Bedankt weer voor alle leuke reacties in ons gastenboek. We hopen dat jullie het carnavalsseizoen mooi hebben afgesloten. Voor wie geen carnaval heeft gevierd: volgend jaar beter

Laughing
Wij hebben het dit jaar wat later en op alternatieve wijze gevierd... Daarover meer in de filmpjes.

Onze laatste dag in Thailand is inmiddels aangebroken. We gaan dit prachtige land, het heerlijke eten en de supervriendelijke mensen missen. Een ding wat ons in ieder geval bijblijft van Thailandis de manier waarop het land enorm moderniseert en anderzijds toch haar traditionele waarden en gebruiken weet te behouden. Zo is Thailand het land van enerzijds:

• supergoed geasfalteerde (zesbaans)wegendie alle plaatsen verbinden en anderzijds de stoffige wegen met loslopend vee in kleine dorpen;
  • grote billboards met reclame voor westerse producten en anderzijds de overal aanwezige groter dan levengrote afbeeldingen van de koning en zijn gezin door het hele land;
  • luxe airco toeringcars en anderzijds de ouderwetse locale bussen met (voor ons) veels te smalle stoeltjes en hele foute gordijntjes;
  • jongens met flitsende kapsels en hippe brillen en anderzijds conservatief geklede Thai in t-shirt, jasjeen lange broek (en dat in 40 graden...);
  • vrouwen in (westerse) designerkleding in Bangkok en anderzijds de gereserveerde staplekken op de expressboten voor monniken;
  • hippe bandjes in cafe' s en anderzijds Thaise volksmuziek in de bus; en
  • enorm bedrijvigheid in de steden en anderzijds complete rust in dorpjes waar niets gebeurt.

Andere tegenstellingen die we tegen zijn gekomen, zijn de kleine eetstalletjes voormoderne grote kantoorgebouwen, de moderne auto's met daarin buddhabeeldjes en bloemenkransen voor geluk onderweg, dure hotels met daarvoor de kleine geesteshuisjes, de gestylde mannen in pakmet laptops en de gebruinde mannetjes op brommers met een koelbox vol met ijsjes als zijspan, stoere robuuste auto's met een ' hello kitty' bumpersticker en westers ogende glimmende coffeebars en kleine restaurantjes langs de weg met geborduurde kleedjes op de tafels.

De Thai zelf zijn niet alleen heel aardig en behulpzaam, maarspreken vaak ook heel grappig Engels (' You walk to the light', als je rechtsaf moet slaan...). Thenglish noemen ze dat. Verder zijn de Thai tamelijk geobserdeerd door mooi zijn, wat voor hen hoofdzakelijk gelijk staat aan wit zijn. Er worden hierontelbare cremes en poeders verkocht waardoor de Thaise vrouwen witter lijken.In onze ogen ziet dat er tamelijk komisch, want nogal geplamuurd,uit. Maar de Thai zijn heel serieus daarin en uiten dat ook. We zijn de afgelopen wekenheel vaak aangesproken door wildvreemden met alleen de woorden ' beautiful!' of'suay' (' mooi' in het Thai). Ookaaien mensen somsmijn armen.In reclames en op billboards zie je voornamelijk ' witte' (duidelijk gefotoshopte) Aziaten. Waar we inmiddels ook aan gewend zijn geraakt, zijn de Thai die ons vragen of wij ze mooi vinden en degenen die hun armkleur even willen vergelijken met de onze (en dan heel overdreven teleurgesteld kijken, totdat je zegt dat zij mooi zijn, maar dan ontkennen ze dat weer....).

Behalve mooi, willen veel jongeThai ook westers zijn. Dat zie je weer terug in de muziek, kledingstijl en Engelse uitdrukkingen in reclames.

We hebben het allemaalmet veel plezier meegemaakt. De afgelopen dagen hebben we, ondanks de hitte,ook nog heel leuke dingen gedaan. We zijn naar Khao Yai national park geweest, waar we olifanten en open in het wild hebben gezien.We hebben de Phanom Rung temple bezichtigd en we hebben een paar dagen gelogeerd bij een Thaise familie.In de eerste week in Thailand hebben we Jeroen leren kennen, een Nederlander die hier vlakbijvrijwilligerswerk deed. We hebben hem opgezocht bij zijn gastgezin en genoten van de heerlijke Thaise gastvrijheid. We hebben samen met hemen Jack (onze gastheer) illegaal in de Mekong gezwommen (illegaal, want de Mekong is officieel Laotiaans ' grond' gebied), hetjaarlijkse dorpsfeest meegemaakt en zelfs meegelopen met deoptocht...

Nu zijn we in Nong Khai,een leuke kustplaats aan degrens met Laos.Morgen gaan wenaar Laos, namelijk naar Vientiene (de hoofdstad van Laos).

Katrin

Hoi Remco en Kyra,

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen. Mooie foto's van het National Park. Wij hebben het vorige week heel erg naar ons zin gehad in Euro Disney. Volgende keer moeten jullie maar mee gaan, dan kunnen jullie mee in de attracties waar ik niet in wil gaan.
Heel veel plezier in Laos, we zien jullie nieuwe verhalen uit Laos hopelijk snel.

Groetjes,
Katrin.

Hallo luitjes,

Mooi zoals jullie de tegenstellingen beschrijven. Helaas in ons kikkerlandje ook. Luxe huizen en auto,s en mensen die naar de voedselbank moeten! Geniet van jullie reis! Dieke POEN!! Jos Broor van Willem(PA)

Monique

He Kyra en Remco,

Wat leuk om al jullie verhalen hier te lezen. En jammer dat jullie nu uit Thailand vertrekken. Thailand is inderdaad zo'n mooi land! Ik had nog graag veel meer verhalen over Thailand gelezen. Maar die andere landen zijn vast ook geweldig. Jullie hebben wel echt veel gezien zeg. Ik herken alle tegenstellingen die jullie beschrijven. Alsof ik even ook weer in Thailand was.

Zijn julie in Nong Khai ook naar de beeldentuin geweest?

Hé, veel plezier weer natuurlijk. En ik blijf natuurlijk jullie site lezen.

Groetjes van Monique uit Reuver

Joyce en Erik

He Kyra en Remco,

Mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Jullie doen nu ervaringen op die anderen nooit in hun hele leven op doen. Dus geniet er maar lekker van!

Groetjes!

Ellen

Hee Kyra en Remco,

Leuke verhalen schrijven jullie. Geniet nog de komende tijd van alle indrukken die jullie opdoen! Ben benieuwd hoe Laos gaat bevallen, maar dat lezen we binnenkort vast wel.

Groetjes vanuit Reuver,

Ellen

Suus

Hi Kyra en Remco,
Heb even de verhalen en foto's van de afgelopen paar weken doorgeploeterd ;-)
Heel mooi wat jullie allemaal meemaken! Vooral die reis naar Myanmar lijkt me fantastisch.
Veel plezier in Laos!
liefs uit... Den Haag!

Roel :-)

Hoi Remko en Kyra,

Lig ik daar vanmorgen gemasseerd te worden,,,,, uh soort massage leek meer op de pijnbank:-(. Terwijl ik mij een keer moest omdraaien en ik dacht jullie inmiddels bij de grens met Laos zouden staan.......Wat zien ik dezelfde t-shirts van gister:-) Wist niet zeker of jullie het waren maar ws nog genoten van een heerlijk ontbijtje in Mut Mee he wantte Mut Meee that is it:-)
Ik vond het leuk om jullie te hebben ontmoet en hoop en ga er vanuit dat jullie je weg wel vinden! Ben heeel benieuwd of jullie naarr That farn resort gaan en zo ja hoe jullie het vinden.

En wees niet verrast maar als je naar het hotel loopt moet je 5000 kip betalen omdat je daarmee direct de grens van het Natrionaal park passeerd. Heel bizar maar Laos!!!!!!

He het ga jullie goed en ga jullie verhalen ook volgen.
En wie weet kom ik keertje naar Sittard voor de Pathai!

Vriendelijke groet,

De Hoogvliet boy:-)

Martin En Marjolein

We hebben het verslag gelezen en vinden het een mooie ervaring die jullie op doen. Ik begrijp dat jullie je niet vervelen. Ik vind het wel leuk dat jullie op kook cursus zijn geweest. Misschien is het leuk om als jullie weer thuis zijn om een keertje de kook kunst tentoon te stellen aan ons.
Ik wens jullie een fijn verblijf nog in het verre Azie.

Groetjes
Martin en Marjolein.

Ps. We zijn op 2 maart 2009 ouders geworden van een zoon en zijn naam is Twan.