Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Fascinerend Myanmar

De afgelopen week zijn we samen met een Belgisch gezin in Myanmar (vroeger: Birma) geweest. Niet echt een standaard vakantieland. In Myanmarheerst en militaire dictatuur en er gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen (op internet is veel informatie te vinden). Het land wordt dan ook geboycot door (bijna) alle westerse landen. Raar genoeg is het toeristen wel toegestaan het land (op toegewezen platsen) te bezoeken. Na lang twijfelen hebben we besloten dat te doen. Waarom? Tijdens onze reis door Thailand hebben we veel over Myanmar gehoord en gelezen. We hebben Birmese vluchtelingen gezien en gesproken met hulpverleners die ons aanraadden het land te bezoeken om zo zelf en idee te krijgen vanhet land. We zijn ook al en paar keer heel kort bij de grens geweest. Dat alles maakte ons nieuwsgierig naar wat er te zien was aan de andere kant van de bergen.

Omdathet land is afgesneden van de rest van de wereld, is het nog redelijk authentiek (het vroegere Azie), want westerse invloeden zijn er maar relatief weinig. De natuur en de bergvolkeren zijn nog puur en het land is nog niet ' verpest'door massatoerisme.

Toen het Belgische gezin (wij hebben hen in Chiang Rai ontmoet) voorstelde om samen het land te bezoeken en de kosten van vervoer en een gids te delen,leek ons dat een unieke kans.

Enhet is ons zeker niet tegengevallen. We hebben echt prachtige dingen gezien en meegemaakt. We hebben vanuit Kentung vier verschillende trekkings gedaandoor de bergen. De natuur is overweldigend en onaangetast. De bergvolkeren die we onderweg hebben bezocht waren prachtig om te zien. We hebben de volgende volkeren bezocht: Akha, Black Lahu, White Lahu, Loeij en de Ann. Het is ongelooflijk om te zien hoe die mensen wonen, zo hoog in de bergen. Enorm primitief en vaak nog in prachtige klederdracht.

Onderweg naar de bergvolkeren zagen we prachtige rijstvelden en mensen die het land aan het bewerken waren. Er rijden nog nauwelijks auto's en vrachtwagens, maar wel zagen webrommers, buffels, honden, kippen, varkens en ganzen op straat en vrouwen met manden op hun rug en hoofd, jagers en talloze kinderen op weg naar school. De mensen wonen vaak in een soort hutten en wassen zich buiten. En deel van de bevolking woont in stenen huizen.

Zelfs in de stad waar we sliepen (en het iets moderner was) zag je 's ochtends mensen water uit de waterputten halen. Straatverlichting is er niet, dus 's avonds moesten we steeds met een zaklamp de straat op. Het was net alsof we 100 jaar terug in de tijd waren beland. Echt heel onwerkelijk en moeilijk te bevatten.

Op de tweede avond in Kentung liepen we terug van een restaurantje (meer een soort kantine met veel mannelijk publiek aan de whiskey) en hoorden we opeensmuziek. We besloten te kijken waar dit vandaan kwam, we dachten aan eencafe. Er bleek even verderop een verlovingsfeest aan de gang te zijn. Toen de mensen ons zagen, werden we meteen uitgenodigd en aan de whiskey gezet. Overal stond trouwens een grote fles whiskey op tafel en een hoop eten.Er werd gedanst en karaoke gezongen. We hebben er echt een gezellige avond gehad. De avond erna zijn we ook nog even op de bruiloft van het stel geweest. Het was heel leuk om ook een andere kant van Myanmar te kunnen meemaken. We begrepen van de gasten dat een kleine groep rijken aan de universiteit kan studeren en soms zelfs in het buitenland. Ook mogen ze internet hebben. Maar dat alles is zo duur (voor een internetaansluiting moet bijvoorbeeld 3000 dollar betaald worden aan de overheid) en het grootste gedeelte van de bevolking is zo arm, dat bijna niemand van deze privileges kan genieten. Het feest was dus een enorme tegenstelling met het sobere leven dat we overdag op straat en in de bergen zagen.

We hebben dus enorm veel indrukken opgedaan, echt een superervaring die niet veel mensen meemaken. Maar het was soms ook heel beklemmend. Bij de grensovergang tussen Thailand en Myanmar moesten we bijvoorbeeld ons Nederlandse paspoort inleveren. Dat kregen we pas terug als we het land weer verlieten (daar is de Birmese overheid op die manier zeker van). In plaats van ons paspoort kregen we een tijdelijk visum. Daarop stond precies welke drie plaatsen (meer mocht niet!) we mochten bezoeken. Hoe we ons verplaatstenwerd precies vastgelegd. We moesten steeds langs allerlei checkpoints waar onze gegevens werden genoteerd. Ons tijdelijk visum moestenwe bovendien steeds bij de immigratiedienst van deplaats waar we sliepen, afgeven. In die plaats konden we ons wel ' vrij bewegen', maar zodra we verder wilden reizen, moest de volgende plaats worden gemeld aan de immigratiedienst en kregen we het visum met allerlei formulieren en stempels mee. Onderweg naar die volgende plaats werden die formulieren weer ingenomen etc. etc. Dit soort vrijheidsbeperkingen zijn wij (gelukkig!) niet gewend! En bij de checkpoints staan dan ook nog soldaten die niet bepaald vrolijk kijken. Je krijgt er een beetje een blemmend gevoel van.

Het was het allemaal waard, maar we zijn blij nu weer in Thailand te zijn, met Nederlands paspoort. We gaan deze week genieten van de laatste dagen in Thailand.

Katrin

Hoi Remco en Kyra,

Ik vond het fijn om te horen dat jullie weer in Thailand waren. Het zal best een hele leuke en mooie ervaring geweest zijn in Myanmar. Geniet van jullie dagen in Thailand. Dan op naar het volgende avontuur!!!

Groetjes,
Katrin, Demi en Mikael.

mama

ben ook blij dat jullie weer terug zijn in de bewoonde wereld zeg maar.

Elly

Het is duidelijk dat de reis naar Birma een enorme indruk op jullie heeft gemaakt. De foto's spreken boekdelen en het verhaal natuurlijk ook. Het is fanatastisch dat jullie dit hebben gedaan, het is een bijzondere ervaring die jullie rijker zijn geworden (en wij deels ook!)! Het is zeker heel bijzonder de foto's te zien bij het verhaal dat je hebt verteld Rem, zo komt het nog meer tot de verbeelding.
Kyra je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt! Super!! Ik ben benieuwd hoe het in het natuurreservaat is geweest...

Liefs,
Elly Arjan Lisa en Deanne

Ellen

Hey Remco en Kyra, wat geweldig is het toch steeds om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Een hele ervaring rijker deze trip in Thailand. We genieten elke keer weer van jullie verhalen en foto´s. Have fun! Groetjes uit het rood, geel, groene Sittard. Dave, Ellen & Benthe

Arjan en Miranda

He luitjes,

Wederom indrukwekkend verhaal en foto's. Wat een reis maken jullie!!

Ik ben benieuwd hoe jullie je reis gaan vervolgen.

Hier in NL kabbelt het dagelijks leven voort. Wel hebben wij al onze eerste gezinsuitbreiding; Sammy van 12 weken oud (een lief, en tikje eigenwijs, wit hangoorkonijntje). En de zwangerschap gaat ook nog goed. Hoef nog maar 11 weken!! Bevalling komt nu echt dichterbij... ohoh...

Anywayz... heeeeeeeeel veel plezier daar en take care!!

Greetz uit Dronten, Arjan en Mi

Thresie

Hallo Kyra en Remco

Vandaag heb ik voor het eerst jullie reisverhalen gelezen. En met veel genoegen moet ik zeggen.

Birma is inderdaad een hele uitdaging, en het leven van deze mensen zo van dichtbij te mogen meemaken.
Je mee laten genieten van hun feesten met hun tradities is voor een aziaat een vanzelfsprekendheid. Ze zijn ontzettend gastvrij.

Door jullie verhalen en foto's begint het bij mij ook alweer te kriebelen. Azie is adembenemend mooi, ik kan er niet genoeg van krijgen.

Ik blijf jullie vanaf nu volgen en ben reuze benieuwd naar jullie volgende verslag.

Geniet van jullie reis en heb het goed samen.

Lieve groet van Thresie

ma

leuk die filmpjes zo van de mensen in die dorpjes en mooie foto,s ik heb net alles zitten bekijken

hans/ans von weersch

Hallo Kyra en Remco,hoe gaat het met jullie en jullie conditie/gezondheid?wat een prachtige en spannende video's,foto's en verhalen over jullie avontuurlijke reis door Zuid-Oost Azie,we krijgen een mooie en informatieve kijk op al die exotische,tropische landen ,hartstiike bedankt voor de vele moeite en tijd,die jullie hieraan besteden!Maak er nog een mooie reis en vakantie van!
Groeten van Ans en Hans