Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Koken, koken

In Chiang Mai hebben we op de Thai cooking Farm onze 1e kookcursus gevolgd. Op een mooie locatie, in een dorp buiten Chiang Mai, hebben we ieder 4 gerechten en een currypasta gemaakt. We waren zeker niet de enigen! Behalve onze groep van 11, waren er nog twee groepen in aparte ruimten aan het koken. Het was dan ook een geoliede machine, die cursus. Tussendoor werd alles voor ons afgewassen en iedereen werkte schematisch zijn gerechten af. Het was leuk, maar we misten de passie voor het koken.

Daarom hebben we in Pai nog een cursus gedaan. Deze keer in een kleinere, persoonlijkere en ook wat rommeligere en gezelligere setting. Oftewel: hometown cooking. We konden zelf een aantal gerechten kiezen en aangeven wanneer we wilden beginnen. Dao, onze kooklerares, liep ondertussen rond en gaf aanwijzingen. Er was genoeg tijd om alles op ons eigen tempo te doen, een hoop te vragen en (niet onbelangrijk!) om te kletsen met onze 3 medecursisten. Dat waren twee Zwitsers (vader Felix en zoon Mark) en een Australier. Daar stond ik dus te koken met 4 mannen. Grappig.

Niet alleen de kookcursus, maar ook het dorp Pai is gezellig. Het ligt ongeveer 3 1/2 uur met de bus (weer een flinke slingerweg!) ten noorden van Chiang Ma. Er heerst een beetje een hippiesfeertje, maar het is zeker niet meer het kleine dorpje zoals beschreven in de Lonely Planet. Het dorp is in trek bij backpackers, maar er wordt flink gebouwd, ook resorts en hotels. Het kleine, rustige gaat er steeds meer vanaf dus, ook volgens de inwoners. Dat krijg je: iedereen is op zoek naar rust en gezelligheid. Gevolg: Pai is niet meer rustig. Maar wel nog gezellig gelukkig! En de omgeving van Pai is supermooi. We zijn met de brommer (uiteraard!) naar een waterval geweest en zijn door prachtige dorpen en weilanden gereden. Er wonen hier in de omgeving ook een aantal bergvolkeren. Een van hun inkomsten is het verbouwen van opium. We wisten dat wel, maar stonden toch een beetje raar te kijken toen ons bij een waterval door een aantal locals werd gevraagd: ' You want a smoke? Opium?' Raar toch, in een land dat zo fel op drugs is?