Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Omgeving Kanchanaburi

De afgelopen dagen hebben we weer veel ondernomen. Vanuit de stad Kanchanaburi zijn we met de brommer naar de hellfire pass gereden, een rit van 80 kilometer enkele reis. Niet echt een afstand die je normaal met een brommer (het was eigenlijk een scooter) zou afleggen. Dat vond ook een lokale Thai aan wie we vroegen of we op de goede weg zaten. Hij bleef maar zeggen: 'Eighty! Eighty!', Maar we hadden alle tijd en bovendien rijden de brommers hier standaard 80 km per uur (en dat zonder dat afschuwelijk geluid zoals in Nederland al die opgevoerde brommers hebben), al is 70 km per uur wat relaxter. Met wat stops ging het dus om een rit van ongeveer anderhalf uur.

De wegen zijn hier trouwens prima aangelegd en de Thai hebben een fijne rijstijl (wel rijden ze links). Ze houden van doorrijden en als ze je inhalen, toeteren ze zodat je weet dat er een voertuig naast je zit. Zo voel je je toch best veilig als je met je brommer tussen al die auto' s op de snelweg (!) rijdt.Wat betreft die auto's: hoe klein en iel de Thai zelf zijn, dat geldt niet voor huin auto' s. Zonder uitzondering rijden ze in grote plompe auto' s (meestal Toyota, Honda of Mazda), liefst met een laadbak. Je ziet er daar niet alleen heel veel van, je ziet die laadbakken ook voor heel veel verschillende dingen gebruikt worden. Er worden kinderen in vervoerd (echt! Pa en ma zitten in de auto zelf en de kinderen - soms nog heel klein- in de laadbak), monniken, bouwvakkers en backpackers (bij die laatste twee groepen geldt: hoe meer hoe beter), sdieren en spullen (soms zo veel dat je de auto zelf niet meer ziet als je erachter rijdt). Die laadbakken worden trouwens niet gebruikt om mensen en dingen mee te vervoeren, maar ook bijvoorbeeld als marktkraam. Dan liggen er gewoon een aantal planken op de laadbak met daarop alle koopwaar. Vandaag, bij de hellfire pass, zagen we een laadbak met dak gebruikt worden als rustplek. De chauffeur had er een hangmat ingehangen en lag zo te wachten op de toeristen die in het museuam waren....

Al met al een prima tocht dus met genoeg interessante dingen om je over te verbazen en een prachtige natuur. Het museum zelf was ook heel interessant. Het is aangelegd in samenwerking met de australische overheid. Veel van de overledenen bij de aanleg van de Thai-Birma spoorlijn waren Australische krijgsgevangenen. Niet voor te stellen dat de hellfire pass in een aantal weken door de gevangenen is uitgekapt:

Daar doorheen liep dus de spoorlijn.

De dag later zijn we met de locale bus naar de Erawan waterfall gegaan. Dat was echt een superintensieve (lichamelijk, maar prachtige dag. De Erawan waterfall is een waterval van 2 km lang. Via verschillende terrassen (7 in totaal) klim je steeds hoger en zie je steeds weer andere delen van de waterval. Je kon er ook zwemmen, het water was superhelder. Onderweg zagen we ook apen! We hadden wel gehoord dat de waterval mooi was, maar dat het National Park waarin die is gelegenzo mooi was, hadden we niet verwacht. De Thai hebben het park prachtig onderhouden. Toeristen betalen trouwens 5 x zoveel entree is de Thai. Voor ons is het wel nog op te brengen (euro 4,40 per persoon).

Suus

Hi Kyra en Remco,
Omdat ik thuis even geen internet heb (laptop gecrasht...) heb ik even alle spannende verhalen gemist. Jeetje zeg, dat is wel heftig zo'n brand. Gelukkig is het goed afgelopen!
Ziet er geweldig uit wat jullie allemaal gedaan hebben!
Veel liefs Suus

Miranda en Arjan

He avonturiers!!

Ik lees nu pas jullie laatste verhalen... dat verhaal over die brand is niet mis! (wel wat anders dan dat "fikkie" in the Elephant in Melbourne!) Gelukkig is het redelijk goed afgelopen voor jullie.

Jullie belevenissen klinken weer indrukwekkend! Ik ben bij thuiskomst erg benieuwd naar alle foto's!!

Heel veel plezier daar!!!!!

Groetjes van ons uit Dronten

Oskar

Hoi Kyra & Remco,

Afgelopen weekend heb ik via Ingrid jullie digitale 'dagboek' gevonden. Leuk om jullie zo te kunnen volgen op deze avontuurlijke reis.
Nog heel veel plezier samen!

Groeten,
Oskar

Elly

Hey!

Prachtige foto's van het park! Ik ben erg benieuwd naar alle andere foto's die niet op de site staan, dat zullen er ondertussen wel enorm veel zijn!!
Indrukwekkend die Hellfire-pas...daar wordt je zeker wel even stil van... Of die ene persoon familie is? Ik weet het niet. Via-via waarschijnlijk.

Onze vliegreis naar Ierland is geboekt, het is nog wel een tijdje wachten, maar de voorpret is minstens zo leuk :-)

Liefs,
Elly

Martin, Laura & Thijn

Hallo vakantiegangers,

Dit is mijn eerste reatie, maar volg jullie verhalen wel hoor! De verhalen zijn echt leuk en ik kan een aardig beeld scheppen van jullie belevingen. De foto's zijn ook echt mooi, maar Rem, zie jij geen zon!!! Hier in het koude kikkerland alles goed, Thijn groeit goed en begint al een echte vent te worden. Zeer druk op mijn werk en met de studie pensioenen. Je hoort het al, geniet lekker samen van deze mooie reis, dadelijk weer terug dan begint het drukke leven weer. Pas je een beetje op de vrouw Rem!!! Ik blijf julie volgen en doe voorzichtig. Groetjes Martin

mama

hallo jullie twee, ben op het moment bij Harald en kan nu hier kijken naar wat jullie beleven.Groetjes Mama

Nettij, Harald,en Mike

Hallo jullie, ben vergeten de groeten te doen van deze drie.

Mike

Hallo veel groeten naar thailand. Mooie foto,s. Groeten Mike