Remco en Kyra in Zuidoost-Azië

Eerste dagen Bangkok

We hebben Bangkok achter ons gelaten en zijn nu op het eiland Koh Chang. 'Koh' staat voor eiland en daar zullen we er in de komende weken nog wel meer van aandoen. Niet dat we zo'n strandmensen zijn (integendeel!), maar de Thaise eilanden zijn echt prachtig en er is vanalles te doen. Je kunt hier bijvoorbeeld snorkelen, duiken, een eilandentrip maken, een massagecursus doen, een trekking maken naar het hart van het eiland (jungle) of een trektocht op olifanten maken. Ook kun je een kookcursus doen. Dat lijkt ons heel leuk. We hebben al een paar dagen genoten van de heerlijke Thaise keuken en willen graag een aantal gerechten zelf leren maken. De Thaise keuken heft een aantal voordelen (t.o.v.) westers eten hier): 1) het is snel klaar (je hoeft dus nooit lang te wachten!) 2) het is goedkoop 3) het is licht verteerbaar en 4) het is op iedere straathoek te krijgen. En niet heel onbelangrijk: 5) ook nog eens heerlijk!

Eerst nog even terug naar Bangkok. Daar hebben we de laatste dagen best veel gezien en gedaan. Zo hebben we allerlei straten en wijken bekeken, een aantal keren de Khao San Road bezocht, een avondje doorgehousen met twee Nederlanders die we hadden ontmoet (te veel Chang bier gedronken: dat bier heeft een licht verdovend effect bij een jetlag). Eergisteren hebben we ook nog een superleuke fietstocht door Bangkok gemaakt. Co van Kessel is een Nederlander die een aantal fietstochten door Bangkok organiseert. Met nog acht andere mensen (voornamelijk Nederlanders) zijn we onder leiding van twee gidsen dwars door Bangkok gefietst. Eerst door Chinatown, met de fiets door allerlei smalle steegjes en marktpleintjes, langs temples, koop- en eetstalletjes. Langs mensen die de afwas doen (alles gebeurt buiten hier!), mensen die aan het werk zijn (bijvoorbeeld fietsen repareren) en mensen die voor hun huis aan het koken zijn. We fietsten ook langs scholen (allemaal zwaaiende kinderen) en soms stopten we even. Daarna met de boot (fietsen mee) door de klongs (kanalen) van Bangkok gevaren. Hier wonen veel mensen in de meest armoedige (en soms ook mooie) huizen aan het water. Na de boottocht fietsten we verder door de meest prachtige natuur aan de rand van Bangkok. Hier stonden overall palmen en was het enorm groen.

Toen we later in de middag ons guesthouse uitliepen, stonden we bijna met onze voeten in de cement. Er waren drie Thai een aantal gaten in de weg aan het repareren, zo bleek. We vroegen ons af hoe dat moest drogen, want de weg was verder niet afgezet ofzo. Dus behalve wij liepen er nog veel meer mensen, en kwamen er brommers en tuktuks langs. Later zagen we dat zed at zo hadden opgelost:

Nu weten we ook meteen hoe het kan dat soms op een stoep voetafdrukken in de cement staan....

e.vaessen

wat grappig, dat stuk karton.simpel maar toch effectief nietwaar.Zal maar maar niet zeggen dat mij dat gevaarlijk lijkt,fietsen daar. Dat klinkt zo Mama achtig nietwaar.

John H.J.Schins

Gelukkig dat alles goed gegaan is. Maar houd die zaklamp altijd binnen handbereik.

Groetjes Resie & John